Soubory pro tisk map a tratí přijímáme výhradně ve formátu OCAD. Objednávky tisku přijímáme nejpozději 10 dní před závodem a finální data potřebujeme získat nejpozději 5 dnů před plánovaným termínem převzetí. V případě celostátních, mistrovských a štafetových závodů Vám pak doporučujeme tisk objednat již 14 dní před závodem a data předat alespoň částečně dříve než 7 dní před plánovaným termínem převzetí. Výjimečně dokážeme po předchozí domluvě realizovat i tisk "na poslední chvíli", nicméně je více než vhodné takovémuto řešení předcházet. Tratě ve formátu OORG nepřijímáme!
Sazba do tisku
Nezbytně nutné základní operace se soubory související s jejich kontrolou před tiskem a archovou sazbou jsou zpoplatněny částkou 540 kč za jeden závod.
Jak vypadá správně připravený soubor?
Podle pravidel orientačního běhu jsou za správnou podobu mapy zodpovědni především hlavní kartograf a hlavní rozhodčí. Mnoho informací vedoucí ke správnému nastavení souborů a tak i ke zdárným výsledkům tisku obsahují závazné předpisy ISOM2000cz (pro OB) a ISSOM2007cz (pro mapy ve sprintovém klíči), případně ISSkiOM2009cz (LOB) či ISMTBOM2010cz (MTBO) a v neposlední řadě i příručka Tvorba map pro OB a případně i Směrnice pro tvorbu a evidenci map ČSOS. Další užitečné instrukce k pochopení principu přetisku a metody CMYK nabízí také toto pojednání, nicméně samotný postup uvedený v tomto článku není pro tisk na našem produkčním tiskovém stroji vhodný.
Pozn.: Důrazně Vám doporučujeme prostudovat si především sekci 3.5 (Tisk) v ISOM2000cz.
A jak na to?
Tloušťky čar lze upravit jednotlivě (PTM>Edit...; PTM>Upravit...) pro každý symbol zvlášť viz obr. 1 .
Pozn.: PTM = pravé tlačítko myši
Velikost značek – procentuálně lze škálovat jak jeden symbol (PTM>Enlarge/Reduce...; PTM>Zvětšit/zmenšit...) viz obr. 2 tak všechny symboly najednou (Symbol>Enlarge/Reduce...; Symbol>Zvětšit/zmenšit...) viz obr. 3 .
Barvy a vnitřní přetisk je nutno nastavit zvlášť v souboru s mapou a zvlášť v souboru s tratěmi. Přetisky by měly vycházet z logiky řazení přímých barev v ofsetovém tiskovém stroji pro tisk map dle ISOM2000, tedy v pořadí:
- žlutá,
- zelená,
- šedá,
- hnědá,
- modrá,
- černá,
- fialová (purpurová).
Z toho vyplývá, že přetisk by měl být aktivován pro všechny tyto barvy a jejich tónové plochy s výjimkou odstínů žluté. Vzorové nastavení tabulky (Map>Colors...; Mapa>Barvy...) obr. 4 by mělo proto pro základní tabulku barev vypadat v souladu s ISOMem takto obr. 5 , nicméně pro účely digitálního tisku se snahou přiblížit se co možná nejvíce k tisku přímými barvami by mělo nastavení podle našich zkušeností vypadat spíš takto obr. 6 . V souboru s tratěmi pak stačí aktivovat přetisk pouze pro barvu "Purple transparent" (a zkontrolovat, zda je přiřazena příslušným symbolům).
Pozn.: Pro správný tisk sprintových map v klíči ISSOM je třeba věnovat barvám a přetiskům ještě větší pozornost, a proto Vás v případě takové objednávky kontaktujeme a budeme s Vámi toto nastavení konzultovat.
Režim přímých barev (View>Spot colors; Zobrazit>Přímé barvy) viz obr. 7 s nastavením postscriptových přetisků pro čtyřbarvotisk nesouvisí, proto nelze správnost nastavení přetisku ověřit přímo v OCADU! Touto metodou lze však docela přehledně ověřit správnost samotné kresby mapy v případě, že je vzájemné pořadí přímých barev (Map>Spot colors..; Mapa>Přímé barvy...) – viz obr. 8 – nastaveno správně, přičemž správná posloupnost je uvedena zde o něco výše.
Pozn.: V mapě nesmí docházet k vzájemnému překrývání plošných objektů (hustníky, louky, paseky, priváty, zpěvněné plochy, skalní plotny, aj.), stejně tak nesmí docházet k záměrnému skrývání bodových či linových značek pod tyto plochy namísto jejich ořezávání či odmazávání. Nedodržení těchto zásad již v minulosti vedlo k chybám odhaleným například až při balení map či roznosu kontrol.
Kontrolu správného nastavení pak provedeme již za Vás, nicméně Vám, v případě Vašeho zájmu, vysvětlíme, jak si úspěšnost Vašeho nastavení zkontrolovat po exportu do PDF v programu Adobe Acrobat Reader.
Linie – tedy kategorie HD10N a HDR – si vyžadují zvláštní pozornost. Odzkoušeli jsme v minulosti několik různých způsobů, přičemž je ideální metodou z hlediska čitelnosti čáru linie rozšířit na tloušťku 0,75–1,2 mm. Výsledkem je čitelná čára s nezanikajícími detaily mapy pod ní tak, jak je tomu v případě jejího dokreslování lihovým fixem střední tloušťky. Z hlediska přípravy dat je pak nejspolehlivější, když si tyto úpravy provedeme až my během předtiskové přípravy.
Štafety vyžadují časově náročnější předtiskovou přípravu a precizní kontrolu před tiskem i po tisku, neboť je každá vytištěná mapa svým způsobem unikátní, a proto si účtujeme vyšší cenu za předtiskovou přípravu, která se odvíjí od počtu startujících – tedy od počtu jednotlivých map. Máte-li zájem tisknout u nás mapy pro štafetový závod, pak nás v každém případě kontaktujte s větším časovým předstihem a my se s Vámi domluvíme na konkrétním postupu přípravy i samotného tisku.
Na co si je tedy třeba dát opravdu pozor?
- tloušťky čar
- velikost značek
- nastavení barev a přetisků
- překrývání plných ploch
- správné měřítko mapy
- zdvojené symboly a objekty
- skryté symboly (PTM>Hide; PTM>Skrytý) viz obr. 9
- neodstraněné podklady (Background Map>Options; Podklad>Možnosti) viz obr. 10
- chybějící severníky (Map>Create Grid lines; Mapa>Vytvořit mřížku) viz obr. 11
- umístění čísel kolem kontrol
- shodnost souřadného systému v obou souborech (s mapou i s tratěmi)
V rámci sazby a kontroly dat před tiskem kontrolujeme i mapu, zda odpovídá výše zmíněným pravidlům. Nemůžeme však ručit za detaily v celé mapě! V případě zájmu s Vámi můžeme konzultovat správnost nastavení a případné chybné nastavení dáme do pořádku, ovšem jakékoli tyto zásahy do souboru související s úpravou jeho barevnosti, velikosti značek, nastavení přetisku a jiných věcí jsou zpoplatněny standardní sazbou za grafické práce. Případným problémům lze předcházet placeným nátiskem, který však vyžaduje větší časovou rezervu.
Sazba grafiky a reklam
1) Grafická úprava Vaší mapy je součástí OCAD souboru
V tomto případě je nutné dodat i případné použité fonty. Barvy reklam s námi konzultujte. Přímo do OCAD souboru nedoporučujeme umisťovat rastrové obrázky (během tisku dochází zpravidla k problémům, a to zejména s jejich barevností). Jsou-li však rastrové obrázky nutnou součástí grafické úpravy Vaší mapy, pak je třeba tvořit grafickou úpravu některým z níže uvedených způsobů.
2) Máte grafickou úpravu mapy zvlášť?
Pro data upřednostňujeme formát PDF, po dohodě přijímáme ale i data ve formátech AI, EPS, PS, CDR, SVG, IDD, aj. Všechny texty buď převeďte do beziérových křivek nebo spolu se soubory dodejte i soubory všech řezů použitých písem. Veškeré bitmapy dodávejde nejlépe v barevném profilu sRGB, vektorovou grafiku pak v profilu CMYK Fogra39 nebo v přímých barvách (Pantone, HKS, Toyo, aj.) a o použití jiných barevných profilů nás prosím včas informujte. Rozlišení rastrových obrázků by pro tuto tiskovou techniku nemělo být nižší než 300 dpi v rozměrech, jaké má mít předloha v návrhu výsledné tiskoviny.
3) Máte zájem, abychom se Vám postarali o grafickou úpravu mapy?
Pak od Vás potřebujeme získat zejména následující podklady: název, měřítko, ekvidistanci, stav, tiráž a loga sponzorů. Půjde-li o reprodukci již existujícího motivu, potřebujeme od Vás získat také jeho předlohu. Chcete-li vytvořit motiv nový, pak se s Vámi domluvíme na konkrétní vizi. Loga sponzorů dodávejte přednostně ve formátu PDF. Vyžadujte po Vašich sponzorech vektorové podklady pro jejich loga – námi prováděná vektorizace bitmapových podkladů nevyhovujících k tisku je zpoplatněna standardní sazbou za grafické práce, přičemž z některých podkladů (například jpeg a gif obrázky stažené z internetu) mnohdy ani není možné provést vektorizaci věrnou originálu.
Předání dat
Data o velikosti do 15 MB nám můžete zaslat komprimovaná ve formátu ZIP na email (martin.vik@reklamy–jilemnice.cz). V případě větších datových objemů lze využít veřejné služby pro sdílení dat (www.edisk.cz, www.sendspace.com, www.dropbox.com, ...) nebo Vašeho vlastního FTP úložiště.